ملا محمد مهدي النراقي ( مترجم : مجتبوي )

402

جامع السعادات ( علم اخلاق اسلامى ) ( فارسي )

« [ انسان ] سخنى ادا نكند مگر اينكه نزد وى مراقبى آماده است » . و رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلَّم فرمود : « المسلم على المسلم حرام دمه و ماله و عرضه » . « خون و مال و آبروى مسلمان بر مسلمان حرام است » . و غيبت ( بدگوئى ) پشت سر كسى باعث مىشود آبروى مسلمانى از بين برود . و فرمود : « ايّاكم و الغيبة ، فانّ الغيبة أشدّ من الزّنا ، فإنّ الرّجل قد يزنى و يتوب فيتوب اللَّه عليه ، و انّ صاحب الغيبة لا يغفر له حتّى يغفر له صاحبه » . « از غيبت بپرهيزيد كه غيبت از زنا بدتر است زيرا مردى كه گاهى زنا مىكند و توبه مىكند خدا توبه اش را مىپذيرد ، و غيبت كننده آمرزيده نمىشود تا آن كه غيبت او را كرده از وى بگذرد » . و فرمود : « در شب معراج به مردمى گذشتم كه روهاى خود را با ناخنهاى خود مىخراشيدند ، از جبرئيل پرسيدم : اينها كيستند ؟ گفت : غيبت كنندگان مردم ، و كسانى كه آبروى مردم را مىريزند » . روزى آن حضرت خطبه اى خواند به گونه اى كه زنان در خانه ها شنيدند ، و فرمود : « اى گروهى كه به زبان ايمان آورده‌ايد و به دل مؤمن نشده‌ايد مسلمانان را غيبت مكنيد ، و به عيب جوئى آنها مپردازيد ، كه هر كه عيب جوئى برادر خود كند خداوند عيب او را ظاهر مىسازد تا آنجا كه در اندرون خانه اش رسوايش مىكند » . و روز ديگر آن حضرت خطبه اى ايراد كرد و از ربا و بزرگى گناه آن سخن گفت و فرمود : « يك درهم كه كسى از ربا به دست آورد بدتر است از سى و شش زنا ، و آبروى برادر مسلمان را ريختن از ربا بدتر است » . خداى تعالى به موسى عليه السّلام وحى فرمود : « هر غيبت كننده اى كه با توبه از دنيا برود واپسين كسى است كه به بهشت رود ، و هر غيبت كننده اى كه بىتوبه بميرد پيشين كسى است كه به دوزخ رود » . و پيغمبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله و سلَّم فرمود : « هر كه به دنبال غيبت و كشف عيب برادر مؤمن خود برود اول گامى كه مىنهد در دوزخ است ، و خداوند عيب و بدى او را بر همگان